Milyen idős a gyermeked?
[ 5 éves - 18 éves ]
2010-04-03
1 komment

A fiatalkori sportolás

A fiatalkorban, akár már az általános iskola alsóbb osztályaiban elkezdett sport hasznos a gyerek számára. A megmaradt energiáit a sporton keresztül levezetheti, lefoglalja magát, megtanul csapattagként  viselkedni, emellett elsajátítja, hogyan kell szabályok szerint játszani, ami a későbbiekben is nagyon fontos szerepet fog betölteni az életében.


Manapság fontos, hogy a gyermek az iskolai képzés mellett tanuljon mást is, eljárjon különórákra akkor is, ha jó valamiben. A zene, a nyelvtanulás és a különböző korrepetálások mellett a sport a leggyakoribb különóra, amire a kisebb gyermekeket járatják a szülők. Mikor a szülő a sport mellett dönt, több mindent is szem előtt kell tartania. Mert ugye, a gyermek ekkor még nem képes egyedül döntéseket hozni, a szülői befolyás az, ami döntő lesz számára. Fontos, hogy nem csupán fizikailag tesz jót a gyereknek, ha valamilyen sportágban kezd tevékenykedni, hanem pszichikailag is fejleszti őt.

Ha már sikerült kiválasztani, milyen sportág felel meg a legjobban a gyereknek, akkor 3 tényező befolyásolja a sportág szeretetét és az eredményességet. A gyermek egyértelműen a középpontban helyezkedik el, mellette a szülő és az edző felelőssége, hogy minden megfelelőképpen történjen. Ha a három tag között nincs meg a kellő összhang, akkor a teljesítményén és a kedvén is meglátszik a gyermeknek.

A szülő többféle okból választhatja az adott sportágat a gyereknek. Van, aki gyermekében látja a saját álmát megvalósulni, ilyenkor gyakran válhat kényszerré a kicsinek a nagy elvárás. Létezik a maximalista szülő is, akinek semmi sem elég, és ezzel gyermeke jó közérzetét veszélyezteti sport közben. Majd akad olyan is, akit hidegen hagy gyermeke teljesítménye, csak az foglalja le magát valamivel, vezesse le az energiáit. A legoptimálisabb esetben a szülő támogatólag lép fel gyermekével szemben, segít neki, de nem kényszerít rá semmit, csupán megadja a kellő ösztönzést.

Célszerű olyan sportágat választani, amit a gyermek is kedvel, el tudja képzelni, hogy hosszú éveken keresztül azt űzze. A fiatalkori sport céljai közé tartozik, hogy egészségesebb életmódot tudjon kialakítani magának a gyerek, legyen szó étkezésről vagy jól összeállított napi-, hetirendről. Majd elkezdenek kialakulni a képességek, és fejlődni a készségek. Megtanulja, mi az az önfegyelem, tiszteletadás az edzőnek és csapattársainak, és könnyebben tud majd másokkal is együtt dolgozni. A szórakozásnak kell lennie annak a célnak, ami minden felett áll, hisz a gyermeknek ekkor még úgy kell viselkednie, ahogy a kortársai, nem mint egy miniatűr felnőtt. A kikapcsolódás, az élvezet a legfontosabb.

Tehát kialakult egy fontossági sorrend, melyben benne szerepelnek a legfontosabb célok és értékek. A sorban szereplő célok ugyan felcserélődhetnek:

- jó móka és szórakozás

- készségfejlesztő, új készségek elsajátítása

- izgalom az elért eredmény miatt

- barátokkal együtt töltött idő és barátszerzés

- siker és győzelem megszerzése

Ha a gyermek nagyon fiatalon kezd el sportolni, akkor a szülő vállán nyugszik a teher, hogy a legjobbat tegye gyermekéért, jól válasszon. Amit mindig szem előtt kell tartani a szülőknek:

- Mennyire képesek elfogadni, hogy a gyereknek az edző dirigál?

- Fel tudják-e megfelelőképpen dolgozni a gyermek csalódottságát?

- Elfogadják-e, hogy a gyermekük nem a saját álmaik megvalósításának a tárgya?

- Hosszú távon képesek-e megfelelő mennyiségű időt szánni gyermekük hobbijára?

- El tudják-e fogadni, hogy a gyereknek önállóan is kell döntéseket hoznia?

A sport rengeteget adhat a gyermeknek, de vigyázni kell vele, mert könnyen más kötelezettségek szorulhatnak háttérbe miatta. Leggyakoribb a tanulás elhanyagolása, hiszen ha valaki jó akar lenni a sportban, az akár napi két edzést is (igényel) jelenthet. A kicsiknél még könnyebben felügyeli ezt a szülő, de a későbbiekben is meg kell próbálni megtartani a megfelelő egyensúlyt.

- Torma Tímea -

Képek forrása: flickr.com

Cimkék: sport
Hozzászólások
1db hozzászólás
cache