Milyen idős a gyermeked?

A négyéves és három hónapos gyerek

Családi programok

Az ismétlődő napi rutin, és a szülői türelem a végeláthatatlan sorokban érkező kérdésekkel szemben, sokat segít a gyereknek az életben. Sok újat tanul, például elsajátítja a késsel-villával evést, megtanulhat úszni, és a család házi kedvenceinek a gondozásából is kiveszi a részét. Mindezen felül, a képzelete is rengeteget fejlődik.

Az állhatatosság is egy fontos jellemvonás, amit modelleznünk kell a gyereknek. Egyes tanulmányok szerint azok az emberek, akik kitartóak, nagyobb valószínűséggel érnek el sikereket az életben, mint akik kevésbé állhatatosak – akkor is, ha utóbbiak magasabb IQ-val rendelkeznek. Lássa rajtunk, hogy igenis lekocogunk még egy extra mérföldet, vagy hogy kitartóan folytatjuk ugyanazt a tevékenységet, például estéről estére kézbe vesszük ugyanazt a vastag könyvet, amíg el nem olvassuk.

Mostanra bizonyára professzionális szintre fejlesztettük a gyerekhez való rimánkodást, hogy viselkedjen jól, például pakolja el maga után a játékait. Pozitív megerősítéssel ösztönözhetjük a helyes magatartásra. Ha azt mondjuk „Köszönöm, hogy azt mondtad ebédnél, hogy kérem szépen” vagy „Köszönöm, hogy nem szakítottál félbe telefonálás közben.” úgy rájön majd, hogy nem hiábavaló, ha betartja a szabályokat. Sokkal hatásosabb módszer, mint a büntetés! Tanítsuk meg arra is, hogy gyerekekkel és felnőttekkel szemben egyaránt illedelmesen viselkedjen.

Megkönnyíthetjük az életünket, ha rászoktatjuk a gyereket, hogy pakoljon össze maga után – az udvaron, a szobájában, a fürdőszobában egyaránt. Ne várjunk addig, míg az egész lakás úgy néz ki, mintha végigsöpört volna rajta egy tornádó. Inkább építsünk be a napirendbe egy kis rendrakást is, és mielőtt hozzálátnánk a következő programhoz, töltsünk néhány percet közös takarítással. Végül a gyerek előre tudja majd, ha itt az ideje a rendrakásnak. Ha szimplán utasítjuk, hogy tegye rendbe a szobáját, az korántsem lesz ilyen hatékony, úgyhogy hosszú távon kifizetődőbb, ha a fentiek szerint járunk el.

Remek dolog, hogy a gyerekünk négyévesen már igazi dumagép. Ideje bizonyos lépéseket tenni, hogy elérjük azt, hogy tizennégy évesen is szóba álljon velünk. A legjobb, amit tehetünk, a legegyszerűbb is: ha valóban odafigyelünk a mondanivalójára. Persze gyakorlatilag lehetetlen minden idegszálunkkal a gyerekre figyelni, valahányszor az kinyitja a száját, de próbáljunk felé fordulni, odafigyelni rá, a szemébe nézni, amikor csak lehetséges. Ha beszél hozzánk, és mi közben a monitort bámuljuk, vagy a telefonunkkal szöszmötölünk, azt sugározzuk felé, hogy a mondanivalója nem fontos számunkra. Gondoljunk csak bele, hogy éreznénk magunkat a helyében!

Minden törődés ellenére előfordulhat, hogy néhány élénk négyéves kezd elhúzódni az ölelések és puszik elől, míg mások továbbra is ragaszkodnak ezekhez a megnyugtató dolgokhoz, még néhány évig. Ha a mi gyerekünk az előbbi típusba tartozik, ne erőltessünk rá semmit, inkább üljünk le közösen tévézni, vagy olvasni, vagy menjünk el sétálni.

Remek móka lehet, ha bevezetjük otthon a „pizza-est”, vagy a „pizza és mozi est” fogalmát. A gyerek már elég nagy ahhoz, hogy értékelje az efféle rituálékat, és vélhetően a leglelkesebb támogatója lesz, ha belekezdünk. Egyes családok úgynevezett „unplugged” estéket is tartanak, amikor nincs tévézés, vagy számítógépezés, helyettük társasjátékokkal, és hasonló, elektromos áramot nem kívánó tevékenységekkel múlatják az időt. Ez utóbbi persze sokkal élvezetesebb és fejlesztőbb hatású, mint egy közös mozizás. Az ötletek tárháza végtelen, a lényeg az, hogy csináljunk valamit együtt, csoportként, mindig ugyanazon a jól megszokott helyen. Ez igazi egységgé kovácsolhatja a családot az elkövetkezendő években.

Az örökkévalóságnak

Hegyekben álló papírlapokkal küzdünk, amik megörökítették a gyerek összes kreatív megnyilvánulását, azóta hogy először kézbe vette a zsírkrétát? Őrizzük meg őket, ha ennyire ragaszkodunk hozzájuk – de virtuálisan. Scanneljük be mindet, és így kis helyen is tárolhatjuk őket a számítógépen. Sőt, a kedvenceinket feltölthetjük a saját honlapunkra, vagy blogunkra, illetve e-mailben elküldhetjük őket a barátoknak, távoli rokonoknak is. Ha megszabadulunk a rajzlap-hegyektől, kényelmesen elfér majd az a néhány kedvenc példány, amit kiválasztunk a gyerek munkásságából. Kitehetjük ezeket a falra, vagy a hűtőajtóra, hogy a gyerek is büszke lehessen, később pedig eltehetjük egy mappába, vagy albumba, hogy minél jobb állapotban őrizzük meg őket.

Védőoltások

Ideje ellenőrizni, vajon a gyerek immunrendszere megfelelő-e. Ha még nem kapott meg bizonyos oltásokat, akkor azokat pótolni kell. Két fontos védőoltás az úgynevezett DPT (Diphteria – Pertussis – Tetanus) és az MMR (kanyaró-mumpsz-rubeola). Az előbbit először 4-5 hónapos korban kapja a gyerek, majd újraoltásokban kell részesülnie 3, illetve 6 éves korban. Utóbbit 15 hónaposnál idősebb gyerekek kaphatják, emlékeztető oltásban 11 évesen részesülnek. Az elmaradt oltás később, bármely életkorban pótolható – de muszáj pótolni!

Hozzászólások
2db hozzászólás
cache