Milyen idős a gyermeked?
[ 1 hetes - 18 éves ]
2010-07-08
0 komment

Az egészség szokás kérdése

Melyek azok az egészséges szokások, amiket már egészen kicsi korban elkezdhetünk beépíteni gyermekünk életébe?

Kézmosás

A kórokozók elleni harc leghatásosabb fegyvere.

Tanítsd meg rá a gyermeked, hogy bilizés, vécézés után, evés előtt, játék után, a kiscica megsimogatása után mindig kezet mosunk. A mosdókagylóba eressz meleg vizet, és tíz másodpercig dörzsölje szappannal alaposan a kezecskéit. Ezután öblítse le, majd törölje őket szárazra. Sokkal vonzóbb a kézmosás, ha a szappan például állatmintás és a törölközőn a kedvenc mesefigurája mosolyog a gyermekre.


WC higiénia

A helyes WC használat szintén sok fertőzéstől óv meg.

A mellékhelyiség használata már elég összetett feladat. Nem elég csupán elvégezni a dolgunkat a WC csészébe, majd felállni és menni tovább, mintha mi se történt volna. Ki is kell tudni törölni a popót, le kell öblíteni a WC-t, és azzal is tisztában kell lenni, hogy kezet mosunk a használata után. Különösen fontos, hogy a kislányok elölről hátrafelé töröljék ki a popsijukat, így ugyanis nem kerül baktérium a végbél környékéről a hüvely tájára. A nedves toalettpapír kiváló választás a WC rejtelmeivel ismerkedő lurkóknak, ugyanis sokkal kíméletesebb, mint a hagyományos papírok, bár a választék nagy, mesefigurás, illatos, extrapuha változatok is kaphatók. Gyermeked gyorsan rá fog szokni a WC öblítésére is, ha játékosan búcsút intetek a csatorna felé száguldó "végtermékeknek".

Izgalmas ebéd

A kiegyensúlyozott táplálkozás az egészséges fejlődés egyik alappillére.

Naponta legalább öt alkalommal egyen zöldséget, gyümölcsöt, és ne hiányozzanak a kalciumban gazdag tejtermékek, a fehérjék és a szénhidrátok se a menüből. Mennyivel jobban esik az étel, ha közben valami izgalmas dolog történik vele! Például beszél hozzánk, ha repülőn érkezik – gyermekünk kedvéért nyugodtan megszeghetjük a ne játssz az étellel alapszabályt. Ráadásul a répa is jobban csúszik, ha egyik nap reszelve, a másik nap kockára vágva, harmadnap pedig gyümölcsentrifugán keresztül, lévé alakítva fogyasztjuk!

Mozgás!

A rendszeres testmozgás ellenállóbbá tesz a betegségekkel szemben, javítja a közérzetet, javítja az agy és a szervezet működését.

A mozgás legyen része a mindennapjainknak: a kutatások kimutatták, hogy az aktív, sportos családokban felnövekvő gyerkőcök felnőttként kevesebb eséllyel válnak túlsúlyossá. Mindegy, hogy a parkban, az udvaron, a játszótéren mozog-e a gyermek, a lényeg, hogy kedvére futkoshasson, mászhasson, kúszhasson. Labdázzatok, dobjatok babzsákot, tekerhessen a triciklijével, de egy jó kis tánci-tánci is remek „edzés”.

Ragyogó mosoly

Fogaink egészségének megőrzéséről már gyermekkorban is gondoskodni kell.

Naponta kétszer mossatok fogat – reggel és este, lefekvés előtt. Igaz, hogy gyermeked majd csak olyan 7 éves kora körül fog tudni önállóan fogat mosni, de addig is ki tudja jó nagyra tátani a száját, te pedig meg tudod sikálni a fogait. Használjatok gyermekfogkrémet, legyen több mókás fogkeféje, és hagyd, hogy kiválaszthassa, éppen melyikkel szeretné megmosni a fogacskáit. A játékmaci fogacskáit is ragyogóra súrolhatjátok, úgy még izgalmasabb a fogsikálás.

Intim dolgok

Az intim testrészek piszkálása nyilvános helyen egyrészt fertőzést okozhat, másrészt nem illik.

Ne csinálj nagy ribilliót, ha meglátod, hogy gyermeked kezecskéje a szupermarket kellős közepén a genitáliái felé vándorol, testünk felfedezése normális dolog. A cécó helyett inkább vond el gyorsan valamivel a figyelmét. Mikor már nagyobb lesz, magyarázd el neki, mi a különbség aközött, hogy otthon, a szobánkban csinálunk ilyesmit vagy nyilvánosan.


Tente baba, tente

Az egészséges szellemi és testi fejlődéshez elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű alvás.

Tipegő gyermeked már meg lehet tanítani rá, hogyan feküdjön le egyedül. Ragaszkodj hozzá, hogy mindig ugyanakkor menjen csicsikálni (ünnepnapokon természetesen kivételt tehetsz), és legyen egy rutin is, ami segíti benne, hogy könnyen el is aludjon: fürdés, fogmosás, ágyazás, esti mese, jó éjt puszi stb.

Fő a biztonság

Évente több ezer gyermek kerül kórházba olyan balesetek miatt, melyek megelőzhetők lettek volna.

Otthonotok gyermekbiztossá tétele a te felelősséged. Mint ahogy az is, hogy megtanítsd az alapvető biztonsági szabályokat csemetédnek. Például ha látod, hogy a kés felé nyúl, határozottan szólj rá, „Nem szabad, éles.” vagy rántsd el a kezed, mondván „Juj!”. Az apróságok utánzással tanulnak, ezért aztán ügyelj rá, te se szegd meg előttük a biztonsági szabályokat, például akkor se kelj át vele a zebrán, ha piros a lámpa, mikor semmi se jön.

Napvédelem

Ha nem akarod, hogy később bőrrák gyötörje gyermeked.

A napvédő használata váljon természetessé gyermeked számára. Magyarázd el neki, hogy a napfény nagyon meleg, és megégetheti. Ne feledjétek a kalapot se – ha együtt veszitek, nagyobb valószínűséggel fogja viselni.

Éltető víz

A megfelelő mennyiségű víz fogyasztása javítja a koncentrációs képességet és egyben biztosítja szervezetünk zavartalan működését.

Mindig legyen a gyermek számára elérhető helyen víz, és sűrűn kérdezzük meg, hogy nem szomjas-e. Legyen saját pohara, de ha az tetszik neki, nagy bögréből is ihat, nem baj ha egy kis víz a pólójára is megy, inkább a ruhát cseréljük rajta, mint kórházba vigyük kiszáradással!

Végül, de nem utolsósorban, mutassunk példát gyermekünknek, tudjuk, utánzással tanul, és mi is jól járunk, ha egészségesebben élünk!

Képek forrása: flickr.com

Cimkék: egészség
Hozzászólások
0db hozzászólás
cache