Milyen idős a gyermeked?
[ Terhesség kezdete - 18 éves ]
2010-03-24
0 komment

Csodáld gyermeked rajzait! 2. rész -Nyereményjáték!

A személyiségfejlesztéssel és tanulásmódszertannal is foglalkozó grafológusnővel, Marunák Máriával folytatott beszélgetésünk előző részéből kiderült, miért fontos, hogy a gyermek a lehető legtöbbet rajzoljon, mit tudhatunk meg az általa használt vonalak erősségéből, minőségéből, abból, mekkora teret foglal el a papíron. Nézzük, mi derülhet ki az általa használt formákból, alakokból és hogyan tudhatjuk meg, hogyan látja a családját, illetve a helyét a nagyvilágban.  


A gyermekrajzok egyik, legtöbbünket foglalkoztató területe az abban megjelenő alakok, ábrák jelentése, melyeket 3-4 éves koruk körül kezdenek el papírra vetni a csemeték. Ám ismét csak vigyázat, óvatosan a messzemenő következtetésekkel! Mint már említettük, lehet, hogy a gyerkőc azért rajzol valamit, mert az oviban is ezt rajzolták, vagy mert a kedvenc mesekönyvének is az van a borítóján. Ettől függetlenül nyugodtan tanulmányozhatjuk a rajzok szimbolikáját. Mária tapasztalatai szerint a kislányoknál gyakori motívum a nagy hajkoronájú királylány és a szivárvány, ami a védelem iránti vágyat tükrözi, illetve a madárfészek és mókusodú a nemi identitás jeleként. A szabadon szárnyaló intellektusú gyermekek előszeretettel rajzolnak pillangót, madarat. Az úgynevezett sámánlétra, a jegenyefa és az egyéb ég felé nyúló formák, mint a lépcső és a piramis pedig általában arról árulkodnak, hogy rajzolójuk nyílt kíváncsisággal, tanulékony érdeklődéssel fordul a világ felé.

 Néhány fő motívum és szín jelentése

Fa – érzelmek kifejezése
Tó, folyó – anyai szeretet jelképei
Kerítés – korlátozott lehetőségek
Ház – az ego motívuma
Vicsorgó fogak, karmok – agresszivitás

Fehér – tisztaság, szellemiség
Fekete – szomorúság, bánat
Vörös – tűz, energia, indulatosság, érzelmek, magabiztosság és gyarapodás
Kék – nyugalom, hűség, anyai szeretet
Sárga – fény, tudat, önállósulás
Barna – érzelmi biztonság vágya, gyökerek jelentősége

Természetesen arra is minden szülő kíváncsi, vajon csemetéje hogyan látja a családjukat; anyát, apát, hugit, bátyót… A klasszikus családrajzokból ez kiderülhet, vagy éppen a varázsceruza rajzokból, mikor is arra kérik a gyermeket, hogy varázsolja el a rajzán a családját, akár valamilyen állatként ábrázolja a családtagjait. Vajon milyen jellemvonásai vannak annak, aki papagáj lesz, és milyenek annak, aki kutyus, esetleg nyuszi vagy épp medve?

A rajztesztekről beszélgetve Mária a Taraczközi-féle rajztesztet is megemlítette. A felnőttek esetén is alkalmazott teszt ugyan csak hat szimbólumot használ, de hihetetlenül komplex képet nyújt az egyénről: olyan minőségekről tájékoztat minket, mint a rajzoló világról alkotott képe, nyitottságának, optimizmusának szintje, érzelmi életének jellemzői, sőt még fizikai hogylétére, esetleges rejtett betegségeire is fény derülhet belőle.

Taraczközi-féle rajzteszt:

A dr. Taraczközi István orvos-természetgyógyász által kifejlesztett tesztben 6 szimbólum megrajzolására kérik az egyént– nap, ház, kerítés, fa, út, kígyó – ez ad tájékoztatást a személyiségéről, esetleges betegségeiről, illetve betegségekre való hajlamáról.

Nap – Az optimizmus kifejezője, a psziché és a fej problémáira is lehet következtetni megalkotásának módjából.
Kerítés – Az egó körüli mozgáslehetőséget fejezi ki, emellett a gerincoszloop egészségi állapotára lehet következtetni belőle.
Fa – Az érzelmi élet szimbóluma, testi szempontból pedig a tüdő állapotát tükrözi.
Ház – Az egót, a tulajdont szimbolizálja, nagysága, formája, díszítettsége, a többi motívumhoz viszonyított elhelyezkedése az egyén külvilághoz való viszonyát, Én-meghatározását képezi le. A test általános energiaszintjéről, egészségi állapotáról tájékoztat.
Út – Az egyén életútját szimbolizálja, a kereszteződés például azt mutatja, hogy éppen válaszút előtt áll. Szervi szinten az erekhez, a gyomorhoz és a bélrendszerhez köthető.
Kígyó – Egyrészt a hitélet kifejezője, nem pusztán vallási szempontból, hanem a másokba, önmagunkba, az életbe vetett hitünket, és a szexualitáshoz való viszonyunkat szimbolizálja.

Összességében, Mária szerint tehát sose szabad egy rajzból messzemenő következtetéseket levonni (habár az alapvető személyiségjegyek általában ennyiből is láthatóak). Mindig próbáljuk megtudni, gyermekünk miért pont azt rajzolta, ami a papírra került, és folyamatában nézzük rajzait, figyeljük, az alapvető tendenciák változnak-e, és ha igen, hogyan. Ha kedvünk tartja, szerezzünk be néhány gyermekrajzokkal foglalkozó könyvet is, de mindig tartsuk szem előtt, hogy a bennük leírtak, leközölt példák az általánosságokat illusztrálják, lehet, hogy gyermekünk rajzait ettől eltérően kell értelmezni. Egy gyakorlott szakember észreveszi ezeket az eltéréseket, ám egy aggódó anya vagy apa könnyen félreanalizálhatja gyermeke rajzait és ott is farkast kiálthat, ahol nincs is.

Végül, de nem utolsó sorban a munkája során gyermeknevelési, fejlesztési, oktatási problémákkal gyakran találkozó grafológusnő azt tanácsolja a szülőknek, hogy bár ebben a felgyorsult, rohanó világban nem könnyű, mégis töltsenek a lehető legtöbb minőségi időt gyermekükkel, játsszanak sokat, esetleg rajzoljanak együtt, hiszen ez az alapja az egészséges lelki fejlődésüknek, és annak, hogy felnőttként megtalálják önmagukat és a helyüket a világban.

Szeretnéd tudni, mit árulnak el gyermekedről a rajzai?

Válaszolj az alábbi igaz-hamis állításokra, és nyerj egy rajzelemzést Marunák Mária grafológustól! Figyelem! A kérdések egy részére a válaszok cikkünk előző részében találhatók, melyet ITT olvashatsz el.  

1, A rajzeszközök minősége nem fontos, a lényeg, hogy szép élénk színei legyenek.

a, igaz
b, hamis

2, A rajzok ég felé nyúló formái a kíváncsiságot tükrözik.

a, igaz
b, hamis

3, A beszédesebb gyerekekre általában kevésbé jellemző, hogy rajzolással fejezzék ki magukat.

a, igaz
b, hamis

4, Már egyetlen sötétebb, depresszívebb rajz láttán is kezdhetünk aggódni gyermekünk lelkivilágáért.

a, igaz
b, hamis

5, A kislányok általában azért rajzolnak királylányokat, mert az óvodában sokszor ezt kérik tőlük.

a, igaz
b, hamis

6, Gyermekünk egyetlen rajzából nem szabad messzemenő következtetéseket levonni, a műveiben megjelenő tendenciákat és változásokat érdemes figyelni.

a, igaz
b, hamis

Beküldési cím:
nyerj@anyuci.hu
Beküldési határidő: 2010. április 2.

Csodáld gyermeked rajzait! 1. rész»

Dél-Alföldi Grafológiai Centrum»
Tel.: 62-460-563 

- Bozsidár Anita -

Képek forrása: flickr.com

 

Cimkék: szabadidő
Hozzászólások
0db hozzászólás
cache