Milyen idős a gyermeked?
[ 1 hetes - 1 éves ]
2010-09-22
0 komment

Ételek a bőséges anyatejért

Táplálkozási szokásaink is befolyásolják az anyatej mennyiségét.

Nem vitás, az anyatej a lehető legjobb táplálék a kisbabák számára, hiszen minden olyan tápanyagot tartalmaz, ami szükséges a növekedésükhöz, és emellett immunerősítő hatással is bír. Sajnos azonban sok anyukának nem termelődik elég teje.

Nekik sokszor a patikákban, drogériákban beszerezhető gyógynövényes készítmények, teák segítenek, ám emellett a táplálkozásukkal is serkenthetik a tejtermelődést.

Kalciumban gazdag ételek

Az anyatej egyik legfontosabb összetevője a kalcium. Amennyiben az anya nem fogyaszt eleget, úgy a saját szervezetétől vonja el a kalciumot az anyatej termelése során. Ahol pedig hiány van, ott előbb-utóbb egyéb zavarok is felléphetnek.

A kalciumpótlás nem feltétlenül azt jelenti, hogy igyunk tejet literszámra. A sajtok, joghurtok, a brokkoli, a szezámmag, a tofu egyaránt jó választás. Rendszeres fogyasztásukkal elérhető, hogy a szervezet megkapja az ilyenkor szükséges 1000 mg kalciumot. Amennyiben kevés a tejed, gondold át, hogy vajon elég kalcium jut-e a szervezetedbe.

Összetett szénhidrátok

A szénhidrátok szervezetünk legfontosabb energiaforrásai, minden sejtünk képes hasznosítani őket. Az egyszerű szénhidrátok gyorsan glükózzá alakuló cukrok, melyek hirtelen nagy energialöketet adnak, amit gyors energiavesztés követ. Ezzel szemben az összetett szénhidrátok lassabban alakulnak át glükózzá, hosszantartó energiaellátást biztosítva a szervezetnek.

Összetett szénhidrátok találhatók a gabonafélékben (a belőlük készült pékárukból a teljes kiőrlésűeket válasszuk!), a zöldségekben, csonthéjasokban, olajos magvakban, gyümölcsökben, hüvelyesekben. Habár az összetett szénhidrátokat tartalmazó ételek pozitívan hathatnak nemcsak a tejelválasztásra, de az energiaszintedre is, valamint a terhesség során rád rakódott felesleges kilóktól való megszabadulásban is hasznodra lehetnek, néhányat mégis ajánlatosabb kerülnöd a szoptatás alatt. Óvakodj a citrusféléktől, az aprómagvas gyümölcsöktől, minden olyan ételtől, melyek puffadást, hasfájást, netán allergiát okozhat, hiszen a kellemetlen tüneteket okozó hatóanyagaik az anyatejjel a baba szervezetébe is bekerülnek.

Folyadékok

Szoptatáskor megnő a dehidráció veszélye. Márpedig a folyadékhiánnyal küzdő szervezet nem képes elegendő mennyiségű anyatejet termelni. Ezért nagyon fontos, hogy megfelelő mennyiségű folyadékot igyunk, akár 3-3,5 liternyit is, ami lehet víz, ásványvíz, tej, tejelválasztást serkentő tea vagy frissen facsart gyümölcslé is.

Végül, de nem utolsó sorban, ne feledd, bármilyen úton-módon is próbálod javítani a tejed mennyiségét, az egyik legfontosabb kritérium, hogy a babát rendszeresen próbáld meg szoptatni, az esetek többségében ugyanis néhány nap után a „kínálat” követi a „keresletet”. Az étkezésedre ekkor is figyelj oda, hogy baba is, mama is egyaránt boldog és elégedett lehessen.

Képek forrása: flickr.com

Hozzászólások
0db hozzászólás
cache