Milyen idős a gyermeked?
[ 1 hetes - 10 éves ]
2010-07-07
0 komment

Figyuzz!

Az egyik pillanatban még rohangálnak, a másikban csacsognak, tévéznek, majd záros határidőn belül valami egészen mással foglalják le magukat. A gyermekek figyelemkoncentrációja még nem olyan fejlett, mint a felnőtteké, nem képesek olyan hosszú ideig egy dologra koncentrálni. Cserébe viszont rengeteg energiájuk van, csak győzzél lépést tartani velük!


Mindegy, hogy egy könyvről, játékról, feladatról vagy tanulásról van-e szó, a folyamat ugyanaz. Ez a képességünk velünk született (a csecsemők a figyelemkoncentrációjukat a környezetük nézegetésével fejlesztik), ám nem ugyanolyan kétéves korban, mint 10 évesen. Tulajdonképpen velünk együtt fejlődik.

Mi a koncentráció?

Agytevékenység, melynek következtében a figyelmünket képesek vagyunk egy dologra vagy cselekvésre irányítani.

3 éves kor alatt: kevesebb mint 10 perc

Ebben a korban bármennyire is próbálkozol, lehetetlen 10 percnél hosszabb időre lekötni gyermeked figyelmét ugyanazzal a dologgal, tevékenységgel. Jobb, ha új játékba, aktivitásba kezdtek, vagy hagysz neki egy kis pihenő időt.

A szellemi és fizikai tevékenységek váltogatása lehetőséget biztosít gyermeked számára, hogy pihenjen, illetve a fölös energiáit is levezesse. Az óvodákban is ezért van az, hogy a labdázást csendesebb tevékenység váltja fel, például rajzolgatás.

Játsszatok sokat! A játék kiválóan fejleszti a gyermek koncentrálóképességét, képzeletét, és segíti őt az ok-okozati összefüggések megértésében is. Más szóval, játék közben eltávolodik a valóságtól, a saját kis világában tevékenykedik, amihez bizony koncentrálásra van szüksége. Bármilyen játék szuper erre a célra: társasjátékok, rajzolás, találós kérdések, szerepjátékok stb.

3-6 éves kor: 10-20 perc

Az ilyen korú gyerekeknek körülbelül 20 perc aktív játék és 10 perc nyugodtabb elfoglaltság váltakozása az ideális.

Ebben a korban már sokkal jobb a figyelemkoncentrációjuk, mint korábban, ám a tevékenység jellegétől függ, mennyi ideig tudnak rá összpontosítani.

Az iskolában vagy otthon (például, mikor a házit csinálják), maximum 10 perc, amíg képesek odafigyelni a magyarázatodra vagy éppen egy új játék szabályaira. Nincs értelme ennél tovább próbálkoznod, ekkor a gyermek ugyanis elkezd másfele nézelődni, fészkelődni, a keze ügyébe eső tárgyakat babrálni.

A legjobb, ha ekkor inkább szünetet tartotok, valami aktívabb tevékenységgel folytatjátok. Ez lehet írás, rajzolás, zenehallgatás, futkározás az udvaron körülbelül 20 percig.

6-10 éves kor: 30 perc

Ez bizony már majdnem egy egész tanóra! Az ilyen idős gyerekek már 30 percig is képesek figyelni a tanárnénire, a mesére, bármire, ami intellektuális tevékenységet követel meg tőlük.

A gyerekeknek ekkor elég már két szellemi tevékenység között csupán egy kicsi, 2-3 perces szünet, amikor beszélgethetnek, egy kicsit felállhatnak.


A tanítók ezt a szükségletet figyelembe is szokták venni, és az órába belekalkulálják a gyermekeknek ezt a szükségletét. Nagyon jól tudják, ha figyelmen kívül hagyják, akkor annak fészkelődés, sustorgás, galacsindobálás lesz a vége. Na, meg büntetés és sokkal több értékes tanulóidő vész el, mintha időnként hagynak egy kis szünetet a gyerekeknek óra közben.

Figyeld gyermeked figyelemkoncentrációját

A fejlődésnek erre a szegmensére is igaz, hogy a gyermekek nem fejlődnek egyformán. Van, aki hamarabb, és van, aki később lesz képes hosszabb ideig is összpontosítani a figyelmét.

Amennyiben gyermeked a későn érőbbek csoportjába tartozik, ne ócsárold, ne büntesd érte, inkább alkalmazkodj a képességeihez.

Nagyon egyszerű megtudni, gyermeked mennyi ideig képes egy adott dologra koncentrálni. Egyszerűen csak meg kell őt figyelned. Kezdjetek el például olvasni, mikor kipihent. Közben figyeld az órát, mennyi idő telik el, míg máshova kezd el figyelni.

A következő néhány napban ismételd meg a megfigyelést, hiszen még kipihenten se vagyunk képesek mindig ugyanolyan egyenletes teljesítményt hozni, ráadásul mindig megszólal közben a telefon, felsír a kisöcsi, bömbölteti a rádiót a szomszéd.

Ha azt látod, hogy 8 éves csemetéd csupán 10 percig képes a figyelemkoncentrációra, ne pánikolj be, ez nem feltétlenül jelent hiperaktivitást. Valószínűleg csak a későn érőkhöz tartozik.

Hiperaktivitás:

Nem könnyű megkülönböztetni a gyenge figyelemkoncetrációval rendelkező gyerekeket a hiperaktívaktól. A neurológiai és a pszichológiai vizsgálatok se mindig tudják egyértelműen feltárni, melyik esetről is van szó. Egyes esetekben már csecsemőkorban is észlelhetők a hiperaktivitásra utaló jelek (állandó sírás, visítás, nyughatatlanság, alvási zavarok, folyamatos izgés-mozgás stb.), ám a leggyakrabban iskoláskorban ütközik ki. Az ilyen gyerekek nem bírnak megülni, kezük-lábuk folyamatosan jár, állandóan fészkelődnek, sűrűn felpattannak a helyükről, ugrálnak, mindenhova felmásznak, koncentrációzavarokkal küzdenek, néhány percnél tovább semmi se köti le őket, hatalmas hisztit rendeznek, ha „nem”- et mondanak nekik, érzelmileg mindent túlreagálnak.

Képek forrása: flickr.com

Cimkék: fejlődés
Hozzászólások
0db hozzászólás
cache