Milyen idős a gyermeked?
[ 1 éves - 10 éves ]
2009-09-29
0 komment

Fog-étrend

Gyerekünk fogai már első kibújásuktól kezdve figyelmet igényelnek. Kezdetben óvatosan, egy darab gézzel tisztítsuk őket, majd áttérhetünk a puha gyerekfogkefére végül már kevés fogkrémet is használhatunk. Emellett pedig az étrendet is a fogaknak megfelelő szabályok alapján állíthatjuk össze.

Egy fontos kifejezéssel kell megismerkednünk: a szuvasodási folyamattal. Ezt kell elsősorban kivédenünk úgy, hogy néhány alapszabályt betartunk:

A fogak legnagyobb ellensége az erjeszthető szénhidrát, amely olyan cukormolekula, amelyet a szájban lévő baktériumok lebontanak és eközben savat termelnek. Ez a sav támadja meg a fogzománcot, amelyen repedés képződik. A repedés idővel lyukká növekszik és rajta keresztül oldódik ki a fogaknak fontos kalcium.

A higiénia fenntartása mellett fontos szerep jut a fluornak. Olyannyira fontos, hogy fogorvosunk már a terhesség ideje alatt is, tanácsolhatja a megnövekedett fluorbevitelt. A későbbi fogak csírái ugyanis már magzati korban kialakulnak, tehát a várandós anya kedvezően tudja befolyásolni gyermeke fogminőségét.

Magyarországon fluorral dúsítják az ivóvizet, ezért kérdezzük meg orvosunkat, elegendő-e napi pár pohár csapvíz, vagy érdemes-e magunkhoz vennünk más úton is. Amit nem szabad elfelednünk, hogy a fluor túladagolása ugyanúgy veszélyes, mint a hiánya!

A fog romlásához vezet, ha gyerekünk gyakran eszik erjedő szénhidrátokat. Ide tartoznak a péksütemények, mint a kenyér, kifli, kakaós csiga, a tésztafélék és a kenyérre kenhető édes krémek a lekvár, a mogyoróvaj. Döntő tényező az is, hogy ezek az ételek mennyi ideig maradnak a szájában, mennyi idő telik a fogyasztásuk után a fogmosásig. Érdemes ilyen ételek fogyasztása után egy pohár vízzel az erjedő szénhidrátok koncentrációját hígítani.

A fogakra nem minden étel veszélyes, sőt vannak kifejezetten fogbarát ételek. Ezek segítenek helyreállítani a felborult pH-értéket a kicsi szájában és pótolják az elveszett, de szükséges ásványi anyagokat. Ilyen fogbarát ételek a tej, a natúr joghurt és a sajt, tehát olyan tejtermékek, amelyek nincsenek cukorral dúsítva – mint például a csokis tej vagy a puding.

Segíthetünk a lurkók fogainak, ha gazdájukkal sárgarépát, paradicsomot, uborkát, karfiolt vagy brokkolit etetünk. A szárnyasok húsa, a kemény tojás és a tonhal is gazdag a fogaknak fontos tápanyagokban.

Az ételek helyes megválasztása csak az egyik lépés a gyerek szájhigiéniájának kialakításához.
Nem szabad hagynunk, hogy az étkezések közötti folyamatos rágcsálást vagy a cukros üdítők fogyasztását. Ezek folyamatosan fenntartják az erjedést a szájban, így az első ellenőrző látogatás a fogorvosnál nem lesz kellemes. Pedig nagyon fontos, hogy ez körülbelül két éves korában megtörténjék, lehetőleg akkor, amikor még nincs a fogakkal baj. Így a probléma kezelésekor már egy kialakult pozitív kép, egy kis bizalom társul a rettegett rendelőhöz.

Figyeljünk gyermekünk fogainak egészségére és egy megfelelő szájhigiénia kialakítására, amelyet felnőtt korukban maguk visznek majd mosolyogva tovább.

Képek forrása: flickr.com

Cimkék: egészség, életmód
Hozzászólások
0db hozzászólás
cache