Milyen idős a gyermeked?
[ 1 éves - 7 éves ]
2010-07-27
0 komment

Ha támadnak a rémálmok

A nagyon kicsiknél, akik még nem tudják szavakba önteni, miért riadtak fel, gyakran nehéz megmondani, hogy ijesztő álmuk volt-e vagy egyéb okok miatt szállt el a békés álom a szemükből.

Számtalan oka lehet a kisgyermekek éjszakai felriadásának. Az éjszaka folyamán mindenkivel előfordul, hogy egy-két pillanatra felébred, majd azon nyomban vissza is alszik. Egyes gyerekek azonban nem tanulták meg, hogyan kell visszacsitítani magukat, ezért hívják anyát és apát kétségbeesve. A gyermek felébredhet azért is, mert beteg, vagy valamiért kényelmetlen érzése támadt, például fázik vagy melege van.

Amikor egy általában „jó alvó” gyerek sírva ébred, szemmel láthatóan ijedt, nem tud visszaaludni és a szokottnál bújósabb, akkor valószínűleg rosszat álmodott. Ez általában az éjszaka második felében, az álmok időszakában szokott bekövetkezni.

A rémálmokat nem szabad összekeverni az éjszakai terror szindrómával, ami tulajdonképpen egy ébredési zavar, és a fiatal gyermekek körülbelül 5%-ánál fordul elő. Ez a titokzatos zavar általában az alvás mély, álom nélküli szakaszában támad. A gyermek felsír, nyöszörög, csapkod, akár ki is eshet az ágyából. Habár a szemei közben nyitva is lehetnek, nincs ébren, és nincs tudatában a környezetének. Az epizód után pedig nyugodtan alszik tovább, reggel pedig semmire se emlékszik.

Mi okozza a rémálmokat?

A tipegők rémálmai általában a nem sokkal lefekvés előtt történt dolgokhoz köthetők, mint például egy félelmetes esti mese, vagy valami, amit a tévében láttak és felizgatta őket.

A stressz is rémálmokhoz vezethet. Már önmagában a lefekvés is stresszt válthat ki a kicsiben, különösen akkor, ha szorongás okoz benne, hogy nem vagy vele. A betegség, az egyik szülő huzamosabb távolléte szintén stressz faktor.

Hogyan nyugtathatod meg a rossz álom után?

Menj oda hozzá, simogasd meg, öleld át, gyengéden masszírozd a hátát, a fizikai kontaktusnak nagy nyugtató ereje van. Mikor megnyugodott, gondoskodj róla, hogy a kedvenc plüssállata ott legyen mellette az ágyacskájában, így megnyugtatóbb visszaaludni. Át is viheted magadhoz ijedt gyermeked, de légy vele tisztában, hogy ez akár egy nehezen visszafordítható szokás kezdete is lehet.

Ha gyermeked már el tudja mesélni, miről álmodott, beszélgessetek róla, azonban ne feledd, ő még túl kicsi hozzá, hogy megértse az álmok és a valóság közti különbséget.

Hogyan lehet kiküszöbölni a rémálmokat?

Nincs rá tuti biztos módszer, de a nyugtató, kellemes esti rutin mindenképpen sokat segíthet. Egy meleg fürdő, esti mese, dalocska éneklése és éjszakai lámpa derengő fénye, mind-mind bevethetők a rémisztő álommanók ellen.

Amennyiben a rémálmok állandósulnak, és már ott tartotok, hogy gyermeked fél este lefeküdni, keressetek fel egy szakembert, mert ebben az esetben az álmok azt jelezhetik, hogy gyermeked életében, belső világában olyan dolgok játszódnak le, melyekkel nem képes egyedül megbirkózni.

Képek forrása: flickr.com

Cimkék: alvás
Hozzászólások
0db hozzászólás
cache