Milyen idős a gyermeked?
[ Terhesség kezdete - 41 hetes terhes ]
2009-09-05
8 komment

Hogyan szokjunk le a dohányzásról a terhesség alatt?

Leszokni a dohányzásról nem könnyű. A cigaretta utáni vágy, az ingerlékenység arra sarkall, hogy mindig rágyújts „még egy utolsóra”. De most hogy terhes vagy, valószínűleg te is tudod, mindennél fontosabb, hogy letedd a cigarettát!

Még ha korábban nem is tudtad megtenni, most biztosan sikerülni fog. A terhes nők harminc százaléka képes rá. Az évek folyamán egyre inkább csökken a terhesség alatt dohányzó nők száma, 1995-ben még 23 % volt, 2005-re már csak 17.


Még így is magas azonban azoknak a nőknek a száma, akik folytatják a dohányzást terhességük alatt, annak ellenére, hogy ezzel nő a halvaszületés, koraszülés, kis súllyal születés, illetve a terhesség alatti egyéb komplikációk kockázata, mint a vetélés vagy a vérzés.

Mi különbözteti meg azokat a nőket, akik leszoktak azoktól, akik nem? A leszokottak csoportja nem erősebb, nem intelligensebb, és arról sincs szó, hogy jobban szeretnék a gyermeküket, mint mások. Egyszerűen csak képesek voltak feladni egy rossz szokást a siker érdekében. Minden ember más és más módszerek segítségével tud könnyebben leszokni, de van pár technika, ami különösen hatásos. Íme az öt legsikeresebb:

1. Tervezés

Leszokni a dohányzásról nem annyiból áll, hogy összegyűrjük az utolsó dobozt és elhajítjuk. Tervre lesz szükséged a változáshoz. A leghatékonyabb az, ha kitűzöl egy dátumot, amikor leteszed a cigarettát, és elmondod azt a családodnak, barátaidnak, kollégáidnak. Ha terhes vagy, ne halogasd sokáig!

Ha már megvan a „mikor”, jöhet a „hogyan”. Kérdezd meg magad, képes vagy-e egyből lerakni, vagy szükséged van nikotin-kezelésekre. Beszélj az orvosoddal, hogy segítsen megoldást találni.

Ha a módszer is megvan, akkor jöhet a terv a vágy leküzdésére. Mindig csak az első pár perc a nehéz. Egyesek rágóznak ilyenkor, mások bekapnak pár falatot, vagy sétálnak egyet. A lényeg, hogy eltereld a figyelmedet erre a kis időre.


2. A környezet támogatása

A dohányzásról való leszokás sokkal egyszerűbb, ha nem egyedül próbálod meg. A barátok és a család támogatása növeli az esélyt a sikerre. De ne várd, amíg a segítség magától jön. Kérdezz bátran! Ha ismersz ex-dohányost, nyugodtan hívd fel, mikor rád tör a vágy. Ha a barátok, vagy a család tagjai dohányoznak, kérd meg őket, hogy előtted ne tegyék. Ha a párod dohányzik, vedd rá, hogy szokjatok le együtt. A kutatások azt mutatják, hogy a nők sikeresebbek a leszokásban, ha partnerükkel együtt próbálják meg.

3. Beszélj az orvosoddal, szülészeddel.

Nem számít, hogy milyen módszert választottál a leszokásra, a nőgyógyászoddal való beszélgetés mindig közelebb vihet a sikerhez. Akár abban is segíthet, hogy csatlakozz egy helyi leszokást segítő programhoz, ahol tanácsokat kaphatsz, és néhány bátorító szót is.

Az első megbeszélés ne legyen egyben az utolsó is. Még akkor sem, ha a következő találkáig esetleg még nem sikerült leszokni. Ne légy zavarban, ne szégyelld, inkább légy őszinte. Amikor pedig sikerrel jársz, nyugodtan oszd meg orvosoddal is az örömhírt. Ez lehet a legjobb hír, amit hallhat tőled.

4. Emlékeztesd magad, hogy miért akarsz leszokni.

A cigaretta letétele után előfordulhat, hogy rémesen fogod érezni magad egy darabig. Ha nem elég erős a motiváció, akkor nagyon kemény munka lesz ellenállni a kísértésnek. A dohányosnak tisztában kell lennie azzal, hogy miért akar leszokni. Más szóval, tudnunk kell, hogy mi az, ami miatt ilyen nagy áldozatokat hozunk.

Mint terhes nő, neked van a legerősebb motivációd a leszokásra. Emlékeztesd magad arra, hogy mennyire jót fog tenni a babádnak a dohányzás abbahagyása. Meg tudod csinálni!


5. Ne add fel!

Van egy terved. Megvan a motiváció is. Mindenki, az orvosod, a barátaid, a családod is melletted áll. Most már csak rajtad múlik. Erősnek kell lenned! Néhány hét alatt az elvonási tünetek enyhülnek majd, és a kísértés is kevésbé lesz intenzív és gyakori.

Amikor ösztönzést érzel, hogy rágyújts, az azt mutatja, tenned kell valamit – újra átrágni magad az okokon, amiért abbahagytad, átgondolni a jövőt, elkerülni a dohányos helyzeteket, vagy hívni a segélyvonalat. Ez mind jobb, mint nem csinálni semmit, és várni, hogy a vágy magától elmúljon.

Ha újra rágyújtanál, ne büntesd magad, és ne téveszd szem elől a célt. Sok dohányos többször is nekifut, míg sikerül neki. Ne hibáztasd magad, ha visszaestél. Légy pozitív: ha egy hetet kibírtál dohányzás nélkül, az azt jelenti, hogy a babád és te egy hétig nem voltatok kitéve a mérgezésnek. Tanulj a tapasztalataidból, bármikor megpróbálhatod újra.

Képek forrása: flickr.com

Hozzászólások
8db hozzászólás
cache