Milyen idős a gyermeked?
[ 1 éves - 18 éves ]
2010-06-23
0 komment

Kalóriaszámlálás gyermekkorban?

Természetesen itt most nem arról a kalóriaszámlálásról beszélünk, amit mi, felnőttek szoktunk véghezvinni, amikor például fogyni akarunk. Elég, ha nagyjából tudjuk, gyermekünknek körülbelül mennyi az ideális, ahhoz mérten általában hogyan telnek a napjai, és éppen növő vagy stagnáló fázisban van-e.

Az evéssel-ivásal a szervezetbe jutó kalóriákat szervezetünk energiává alakítja át. Ha túl sok jut be, az felhalmozódik, tulajdonképpen zsírrá alakul. Ha pedig túl kevés ez a mennyiség, akkor a szervezet a raktáraihoz nyúl.

A gyerekeknek négyéves korukig nagyjából ugyanannyi kalóriára van szükségük, mindegy, hogy fiúk-e vagy lányok. Ám ezután a fiúk napi igénye körülbelül 200 KCAL-lal magasabb, mint a lányoké. Ennek oka, hogy ők általában mozgékonyabbak, aktívabbak.

Kétéves korig általában 900 KCAL/nap az igény, a tipegőké pedig 1000. 4-8 éves kor között, amikor a gyerekek már egyre jobban elkezdenek hasonlítani hozzánk, felnőttekhez, ez az igény 1200-1400 között mozog. A kiskamaszoknál már 1600-1800 között van, tinédzserkorban, amikor már fizikailag majdnem felnőttek, körülbelül annyi kalóriára van szükségük, mint nekünk.

Mint a gyerekeknél minden területen, természetesen itt se lehet merev szabályokat felállítani. Hiszen egy visszahúzódóbb, szabadidejében inkább olvasó, számítógépező kisfiúnak nyilván kevesebb kalóriára van szüksége, mint egy egésznap focizó, bicikliző örökmozgónak. Növési fázisban viszont lehet, hogy utolérheti a kalóriaigénye az aktívabb társaiét. Ráadásul van, akinek a szervezete gyorsabban, és van, akinek lassabban égeti el a kalóriákat. Ezért lehetséges az, hogy egyikünk bátran nasizhat hizlalóbb ételeket, miközben alig mozog és mégsem hízik el, míg a másikunk ugyanettől az életformától már régen gurulna.

Azonban fontos megjegyezni, hogy nem elég csupán arra figyelni, mennyi energiát visz be valaki a szervezetébe, az is fontos, hogy miből. A zöldségekben, gyümölcsökben található rostok az emésztést könnyítik, egyenletesebbé teszik a táplálék felszívódását és védenek a hirtelen éhségrohamoktól. A fehérjék sejtjeink nélkülözhetetlen alkotórészei, a vitaminok és ásványianyagok pedig szervezetünk zavartalan működését biztosítják, a bőrt, idegrendszert, immunrendszert stb. támogatva. Magyarul, hiába eszik egy kisiskolás eleget, ha az nem egészséges, előbb-utóbb meg fogja sínyleni.

Összességében tehát elmondható, amit már annyiszor hangoztattunk: ha a gyermek táplálkozásáról van szó, vegyük figyelembe az egyedi igényeit, ha mennyiségről van szó, és emellett biztosítsunk számára minél változatosabb, egészséges étrendet.

Képek forrása: flickr.com

 

 

Cimkék: egészség
Hozzászólások
0db hozzászólás
cache