Milyen idős a gyermeked?
[ 5 éves - 18 éves ]
2011-01-04
2 komment

Miért kell eleget aludni?

Sok gyermek sajnos kialvatlanul megy iskolába. Holott az elegendő mennyiségű és minőségű alvás hiánya hátráltatja őket a fejlődésben és a tanulásban. Jöjjön hát néhány érv az alvás mellett.

-         A gyermeknél sokkal több REM (gyors szemmozgásos) szakasz figyelhető meg, mint a felnőtteknél, ami tulajdonképpen az alvás álmodási szakasza. Az egészen kicsiknél a REM összességében nyolc órát is kitehet, míg ez a felnőtteknél körülbelül 90 perc. Az alvás ezen szakaszában bár testünk alszik, agyunk nagyon is aktív – legalább annyira, mintha ébren lennénk. A szakemberek szerint a REM idegrendszerünk rugalmasságával hozható összefüggésbe, az alvás ezen szakaszában tulajdonképpen fejlődés játszódik le.

-         Egy amerikai tanulmány során 10-14 éves gyermekek alvásidejét 5 órára korlátozták. Másnap az elvont fogalmakban való gondolkodási képességük és a kreativitásuk ideiglenesen csökkent. Egy 2003-as izraeli kutatás során is hasonló jelenséget írtak le, 12 éves gyerekeknél már egy óra alváskiesés is jelentős mértékben csökkentette az emlékezőképességüket, valamint a reakcióidejüket.

-         Míg az előzőekben említett tanulmányokban tesztekkel mérték az alváshiány hatásait a gyerekekre, addig az olaszok egy 2001-es felmérés során nem tettek mást, csupán besétáltak a sürgősségire. Az ott rögzített adatok azt mutatták, hogy a napi 10 óránál kevesebb alvás már jelentős mértékben növeli az esélyét, hogy a gyermek valamilyen balesetet szenved.

-         Az alváshiányban szenvedő gyerekek hajlamosak lehetnek a hiperaktivitás jeleit mutatni, ugyanis fokozott aktivitást produkálva próbálnak meg ébren maradni. Ha tehát egy gyermek izeg-mozog, nem figyel, impulzív, az még nem feltétlenül jelenti azt, hogy hiperaktív, lehet, hogy csupán ideje lenne végre rendesen kipihennie magát.

-         Az alváshiány elhízáshoz és cukorbetegség kialakuláshoz vezethet. A Chicagói Egyetem kutatói megállapították, hogy az elégtelen alvás következtében felborul az éhségérzetért felelős hormonok termelése, így fokozódik a magas kalória- és szénhidráttartalmú ételek iránti vágy. Ha pedig éhesek vagyunk, akkor eszünk. Továbbá sok szakember véli úgy, hogy ha keveset alszunk, szervezetünk nem tudja kellően feldolgozni a cukrot, ami növeli az inzulinrezisztenciát, és ez diabétesz kialakulásához vezethet.

-         A szervezet ellenálló képessége is megsínyli az alváshiányt. Miközben az igazak álmát alusszuk, szervezetünkben egy interleukin-1 nevű anyag szabadul fel, ami nagyban hozzájárul a kórokozókkal szembeni védekezőképességünk erősségéhez. Már mindössze néhány napnyi, a kelleténél kevesebb alvás is elegendő hozzá, hogy az interleukin-1 által nyújtott védelem jelentős mértékben lecsökkenjen.

Képek forrása: flickr.com

Cimkék: alvás
Hozzászólások
2db hozzászólás
cache