Milyen idős a gyermeked?
[ Terhesség kezdete - 1 hetes ]
2010-10-19
0 komment

Napfénnyel a preeklampszia ellen

A D-vitamint nem „reklámozzák” annyira, mint például a C-t, holott megfelelő mennyiségű jelenléte elengedhetetlen a szervezet egészséges működéséhez.

A D-vitamin a csontképződésben, a kalcium és foszfor felszívódásában, beépülésében játszik fontos szerepet. Hiányában a csontok elvesztik merevségüket, valamint rugalmasságukat, törékennyé válnak és nehezebben gyógyulnak. Gyermekeknél angolkór alakulhat ki, felnőtteknél pedig meglágyulnak a csontok, izomgörcsök léphetnek fel.

D-vitamin ajánlott napi mennyisége:

0-18 év 10 mikrogramm

19-30 év 5 mikrogramm

31 év felett nőknél 6 mikrogramm, férfiaknál 5 mikrogramm.

A szükségletet a várandósság és szoptatás 10 mikrogramm/napra módosítja.

Habár elengedhetetlen az egészséges csontozat kialakulásához, és ennek az állapotnak a fenntartásához, a D-vitaminnal mégis csínján kell bánni, ugyanis túladagolható és ez már negatív hatásokkal bír, melyek mérgezési tünetekhez hasonlítanak: hányinger, hányás, étvágytalanság, gyengeség, idegesség. Emellett pedig például a vesék működését is károsíthatja, vesekő képződhet.

A D-vitaminok legjobb forrásai a halmájolajok, a máj, a tej, a tejtermékek, a tojás és a margarinok. Ezenkívül előanyagaiból is elő tudja állítani a szervezetünk a napfény ultraibolya sugaraiból.

Preeklampszia (terhességi toxémia)

A preeklampszia a terhességek 3-5%-ában előforduló állapot, mely magas vérnyomással, fehérjevizeléssel és elmaradt magzati fejlődéssel járhat, és általában a 20. terhességi hét és a szülés utáni első hét között alakul ki. Enyhe formájában otthoni ágynyugalom is elég lehet, ám súlyosabb esetekben a kismamát be is fektethetik a kórházba. A preeklampszia kialakulásának okai egyelőre nem ismertek.

A Pittsburgh-i Egyetem kutatói vizsgálataik során arra a következtetésre jutottak, hogy a D-vitamin a gyermeket váró nőknél ötödére csökkenti a preeklampszia kialakulásának az esélyét. A szakértők szerint a legjobb, ha nemcsak táplálkozásunkkal, hanem rövid, 10-15 perces sétákkal (természetesen mindig gondoskodjunk a megfelelő bőrvédelemről!) is hozzájárulunk, hogy megfelelő mennyiségű D-vitamin legyen a szervezetünkben, ugyanis a nap UV-sugarainak hatására képződő formája sokkal aktívabb, mint a táplálékokból felvett.

Sétára fel hát! Élvezzük a friss levegőt, a napfényt, a mozgást, miközben szervezetünk töltekezik D-vitaminnal – és vigyük magunkkal a család többi tagját is, és varázsoljunk kellemes közös időtöltést a sétából!

Képek forrása: flickr.com

Hozzászólások
0db hozzászólás
cache