Milyen idős a gyermeked?

Nyolcéves gyermek

Elfoglalt kisdiák

Életének ebben az évében gyermeked egy elfoglalt kisdiák lesz, aki most tanulja azokat az alapfogalmakat, melyekre az elkövetkezendő években épít. Egyik fő feladatod ebben az időszakban, hogy biztosítsd számára a sok alvást, hogy a tanulmányaira tudjon összpontosítani. Az iskolán kívül, a társas nyomás egyre jobban ránehezedik, ezért aztán elengedhetetlen, hogy egészséges önértékeléssel rendelkezzen.

Mindig odafigyelsz gyermekedre, mikor mond neked valamit? Annyira könnyű megszokni, hogy csak fél füllel figyelsz rá, miközben gépelsz, végzed a házimunkát, vagy éppen tévézel, rádiózol. Mutasd meg gyermekednek, mennyire fontos a számodra, azzal, hogy felé fordulsz, mikor hozzád beszél. Ha nem tudod maradéktalanul megválaszolni a kérdését, ígérd meg, hogy pár perc múlva, mikor ráérsz, visszatértek rá – és tégy is így!

Még mindig fontosak  a családdal töltött pillanatok – de a felnőttekkel töltöttek is. Mentális egészséged megőrzéséhez neked, mint szülőnek szükséged van rá, hogy bizonyos időt gyerekmentesen tölts, egyedül vagy pároddal.

A legtöbb szülő nem veszi észre, hogy ilyenkor semmitől se fosztja meg a gyereket: A felnőttmentes idő a gyereknek is jót tesz. Alkalmat ad neki a feltöltődésre, és arra, hogy megtanulja lefoglalni magát. Emellett gyermeked így megtanulja, hogy nem ő a világ közepe, és hogy a felnőttek különböznek a gyerekektől, nekik is megvannak a saját szükségleteik, jogaik, és napirendjük.

Ha közel van az iskola, már egyedül is elsétálhat, így megszűnik a napi kapcsolatod a tanító nénivel. Ám ha megígéred gyermekednek, hogy ott leszel egy rendezvényen, akkor jelenj is meg. Nem pusztán azért, mert örülni fog neki, hanem azért is, hogy lássa, állod a szavad. Egyes szülők minden egyes iskolai színdarabon, kiránduláson, eseményen ott tudnak lenni, ami persze nem feltétlenül jelenti azt, hogy neked is ott kell lenni. Csak mindig mondd meg gyermekednek, ha valahova nem tudsz elmenni, és indokold is meg, miért. Évente egyszer-kétszer azért vegyél részt az iskolai rendezvényeken.

Családi vacsorák

Azok a gyerekek, akik együtt étkeznek a családdal, sokkal jobban teljesítenek az iskolában, kevésbé híznak el, és életük folyamán kisebb a veszélye, hogy rászoknak a dohányzásra, drogozásra.

A családi vacsorának nem feltétlenül kell a „Kész a vacsi!” felkiáltással kezdődnie. Már az elkészítésébe is vond be gyermeked, mint például a terítés, vagy a sali szétszedése a salátához. Taníts meg neki néhány egyszerű ételt, melyeket egyedül is elkészíthet – nem baj, ha az egész csak annyiból áll, hogy ki kell nyitnia egy konzerv zöldséget, bele kell tennie egy tálba, majd meg kell mikróznia.

Néhány egyszerű szabály betartásával mindenki számára igazán kellemessé tehetitek a családi vacsorát: 1) Külső zavaró források kicsukva (tévé, telefonálgatás, sms-ezés az asztal alatt). 2) Nem kell mindent megenni. Hagyd hogy gyermeked a menüből azt egyen, amit akar, és annyit, amennyit akar. 3) Mindenkinek ugyanazt kínáld.

A gyerekek számára nagyon fontos a dicséret. Ám a tettek gyakran többet mondanak a szavaknál. Sokkal fontosabb, hogy részt vegyél gyermeked életében és megválaszold a kérdéseit, segítsd megoldani a problémáit, hogy odafigyelj rá, mintha szimplán csak annyit mondasz, „Ügyi vagy!”.

Olimpikon?

Már bizonyára kipróbáltatok valamilyen sportágat. Akaratlanul is kis bajnokban gondolkodsz? Nem szokatlan jelenség, hogy a szülők úgy gondolják, ha már nagyon fiatalon élsportolónak kezdik nevelni gyermeküket, akkor az sikeresebb lesz társainál és elit sportolóvá fog válni.

Az orvosok és a fizikoterapeuták azonban úgy vélik, hogy hasznosabb, ha az ilyen korú gyermek még nem egy sportot űz profi szinten, hanem inkább többel ismerkedik. Ha csak egyféle sportot űz, akkor ugyanis fennáll a túlerőltetésből származó sérülések veszélye még javában fejlődő szervezetében. Továbbá, kiéghet. Ezért aztán az ifjúsági sportokkal foglalkozók azt tanácsolják, hogy a nyolcéves gyerek egyszerre csak egyféle edzésre járjon, de az év folyamán próbáljon ki több sportot is, mindegy, mennyire tehetségesnek bizonyul egyes sportágakban.

Óvatosan a kritikával

Bizonyára hallottál már róla, hogy az egyes szám első személyben tett kommentek sokkal nagyobb hatással vannak gyermekedre, mintha egyes szám második személyben fogalmazol. Tehát, mondd azt, hogy „Nagyon bánt, amikor azt mondod, hogy borzalmas a vacsora, amit neked készítettem.”; és ne azt, hogy „Olyan faragatlan vagy!”

A házassági tanácsadók is ugyanezt a módszert szokták javasolni a hozzájuk fordulóknak. „Kész káosznak érzem az életünket, amikor a földön szanaszét hevernek a ruhák.” és ne azt, hogy: „Mindig szanaszét dobálod a koszos ruháidat, te disznó!”

Bár csemetéd egyre önállóbb, még ne várd el tőle, hogy például bekenje magát naptejjel, mielőtt napra megy. Habár már képes lenne rá, a gyerekek jellemzően szeretik elhanyagolni a bőrük védelmét. A tanulmányok szerint még a felnőttek is csak feleannyit használnak, mint kellene. Akár spray, akár folyékony, ne sajnáld. Fordíts különösen nagy figyelmet azokra a testtájakra, melyeket a gyerekek előszeretettel hagynak ki a szórásból: fül mögött, nyak hátulja, fejtető, és a hát nehezen elérhető pontjai.

Nyolcéves korára már meg kellett tanulnia rendben tartania a holmiját, vigyázni az iskolai felszerelésére, ruháira. Mégis elhányta kedvenc játékát, ruháját? Rohanj újat venni? Jobb lenne, ha nem tennéd. Habár boldoggá tennéd, így nem fog az élmény a hasznára válni, és nem fogja megtanulni, hogy vigyázzon a dolgaira. Ha már elhagyta, ösztönözd, hogy gyűjtse össze a zsebpénzét egy újra.

Cimkék: nevelés, sport
Hozzászólások
10db hozzászólás
cache