Milyen idős a gyermeked?
[ 24 hetes - 18 éves ]
2010-09-24
0 komment

Vasat a gyermekeknek!

A vas rendkívül fontos szerepet játszik szervezetünk működésében, nélküle ugyanis a szerveink nem jutnak megfelelő mennyiségű oxigénhez.

Vashiány esetén a szervezet nem képes a vörösvérsejtek oxigénszállításért felelős részéből, a hemoglobinból elegendő mennyiségűt előállítani. Ennek következtében előbb a hemoglobin-szint, majd azt követően a vörösvérsejtszám csökken. A szervek pedig nem kapnak elegendő oxigént, így fáradékonyabbakká, betegségekre hajlamosabbakká válunk.

A vashiány a helyes táplálkozással megelőzhető, ám nemcsak arra kell ügyelnünk, mennyit viszünk be belőle a szervezetünkbe, hanem arra is, hogy a felszívódását segítő C-vitaminból és folsavból is elegendő mennyiséget vegyünk fel.

Születésünkkor körülbelül fél évre elegendő vastartalékkal rendelkezünk, amit még kiegészít az anyatejben található vas is. 7-12 hónapos kor között a napi vasmennyiség iránti igényünk 11 mg, ami 1-3 év között 7-re csökken, majd 4-8 éves kor között 10 mg-ra nő, és 9-13 éves kor között 8 mg-ra változik. 14 éves kor felett férfiaknál a napi vasigény 8-10 mg, a nőknél magasabb, 15-18 mg, ami a terhesség alatt egészen 28 mg-ra növekszik, és ez a szoptatás során is magas marad.

Amennyiben gyermekünk a húsevő csemeték táborába tartozik, a hozzátáplálás során pulykahúst rendszeresíthetünk a menüjébe, esetleg marhahúst, vagy heti egy alkalommal májat is. A hallal is megpróbálkozhatunk, a halrudacskákat sok gyermek kedveli, és nekünk se kell a szálkáktól tartani. A tojásról se feledkezzünk meg, ha szeretnénk, hogy csemeténk elegendő vashoz jusson, egy darabban ugyanis 1-1,5 mg vas található.

Ha gyermekünk nem rajong az állati eredetű ételekért, akkor a bab, borsó, lencse válhat étrendje egyik jelentős vasforrásává. Emellett próbálkozhatunk a spenóttal is, van olyan gyermek, aki rajong érte, mások viszont undorodva húzódnak el tőle. Próba, szerencse.

Ha pedig minden kötél szakad, még mindig ott vannak a vassal dúsított tápszerek, bébiételek, a nagyobbaknak pedig a müzlik, gabonapelyhek. Utóbbiak 30 grammjában általában 4-6 mg vas található. Esetleg a tízóraival, uzsonnával csempészhetünk még vasat a gyermek étrendjébe, mazsolával, aszalt sárgabarackkal, almalével, paradicsomlével.

Tulajdonképpen nem is kell különleges extraételeket beépíteni az étrendbe, hogy a szervezet vasigénye ki legyen elégítve, hiszen a változatos, egészséges táplálkozásban ezeknek az ételeknek egyébként is szerepelniük kellene, magas fehérje-, vitamin-, rost- vagy éppen ásványianyag-tartalmuk miatt. Most csupán a vastartalmúakat emeltük ki, felhívva rá a figyelmet, hogy ebből a szempontból is fontosak.

Néhány étel vastartalma (100g):

Pulyka –  2-3mg

Rizs – 1mg

Sovány marhahús – 3,5g

Sovány sertéshús – 1mg

Sajtok –  0,7mg

Burgonya (téli) – 0,6mg

Burgonya (nyári) – 0,3mg

Fejes saláta – 0,2mg

Karalábé – 0,3mg

Uborka – 0,5mg

Zöldbab – 0,6mg

Zöldborsó – 1mg

Szárazbab – 7mg

Száraz borsó – 4mg

Száraz lencse – 5mg

Alma – 0,3mg

Banán – 0,3mg

Narancs – 0,6mg

Őszibarack 0,3mg

Szamóca – 2,9mg

Szőlő – 0,7mg

Dió – 4,1mg

Mák – 22mg

Mogyoró – 35mg

Kakaó – 7,2mg


Hozzászólások
0db hozzászólás
cache